Połowa Polaków uważa, że Bronisław Komorowski powinien odznaczyć Adama Małysza Orderem Orła Białego. Przeciwnego zdania jest tylko co trzeci Polak. Takie są wyniki badań zleconych przez Cumulus PR i zrealizowanych przez Instytut Homo Homini.
Badanie przeprowadzono w piątek, 25 marca 2011 r. na reprezentatywnej grupie 1100 Polaków.W sondażu – za odznaczeniem Małysza głosowało dokładnie 49% respondentów. 33% procent Polaków uważało, że Prezydent nie powinien odznaczać Orderem skoczka z Wisły, a 18% nie miało na ten temat zdania.
O tym, skąd wziął się pomysł na takie badania, odpowiada Jan Matysik, prezes zarządu Cumulus PR: – Jako profesjonaliści od PR widzimy, że obecnie młodym ludziom w Polsce brakuje autorytetów i wzorców godnych naśladowania. Małysz, ze swoją pracowitością, skromnością i ambicją, jest osobą, za którą można podążać. Skoro nasza firma zajmuje się badaniami wizerunku, to pomyśleliśmy, że warto pokazać Polakom i Panu Prezydentowi jak ważny jest dla nas wszystkich wizerunek Adama Małysza. Uzyskanie połowy głosów w sondażu to w rzeczywistości bardzo dobry wynik, bo przekłada się to na kilkanaście milionów Polaków – zwolenników uhonorowania Małysza. Jeszcze dziś prześlemy do Kancelarii Prezydenta RP pismo informujące o wynikach badań i postulujące nadanie tego odznaczenia dla naszego skoczka. Decyzja należy tylko i wyłącznie do Prezydenta i szanownej Kapituły, ale mamy nadzieję, że list będzie istotnym głosem w dyskusji – mówi Matysik.
Order Orła Białego jest najważniejszym odznaczeniem państwowym w Rzeczypospolitej Polskiej. Jest też odznaczeniem najstarszym – został ustanowiony w 1705 r., reaktywowany w 1921 r. i przywrócony w 1992 r. Order Orła Białego nadawany jest za znamienite zasługi cywilne i wojskowe. Dostają go najwybitniejsi Polacy i najwyżsi rangą przedstawiciele państw obcych. Do tej pory nadanych zostało 146 Orderów Orła Białego. W poniedziałek, 21 marca Prezydent RP Bronisław Komorowski, za wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej, odznaczył Orderem Orła Białego, Andrzeja Wajdę.
Cumulus PR Sp. z o.o. jest lubelską agencją public relations (http://cumuluspr.pl), jedną z największych w tej branży we wschodniej Polsce. Cumulus PR specjalizuje się w budowaniu wizerunku organizacji, firm i osób fizycznych. Agencja współpracowała dotychczas m.in. z wieloma spółkami giełdowymi (w tym Emperia Holding S.A., Hortico S.A.) i znanymi polskimi przedsiębiorstwami (PZL-Świdnik S.A., Stella Pack S.A., Decora S.A., Herbapol Lublin S.A., Stokrotka Sp. z o.o., TEZET GAZ, DOZ S.A. i wiele innych). Jan Matysik, prezes Cumulus PR, jest członkiem Rady Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i jednocześnie wykładowcą PR w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.
Instytut Badania Opinii Homo Homini specjalizuje się wyłącznie w badaniach opinii społecznej i rynku. Instytut wykonał wiele prestiżowych projektów badawczych między innymi dla Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Sprawiedliwości, TVP, TVN24, Polsat News, Dziennika i Rzeczpospolitej.
Powyższe badanie zrealizowano na próbie losowej, reprezentatywnej wg GUS dla rozkładu wieku, płci, województwa zamieszkania. Zastosowana technika badawcza to wywiad kwestionariuszowy, telefoniczny, wspomagany komputerowo – CATI. Błąd oszacowania wynosi 3 proc., poziom ufności -0,95.